DN kritiserar min ”tramsiga brådska”

DN:s ledareskribent Carl Johan von Seth tycker att jag har en tramsig brådska när jag kritiserar att det inte kommer att komma några oberoende utvärderingar av svenskt bistånd under ett och ett halvt års tid. (DN:s ledarsida 130814) http://www.dn.se/ledare/signerat/bistand-spara-de-vita-elefanterna/

Men nu är det inte jag som haft bråttom. Det är i själva verket biståndsminister Gunilla Carlsson som haft en för ambitiös tidtabell. I november-december förra året stod sju partier i riksdagen bakom att det inte fick bli något avbrott i utvärderingarna. Bara dagar senare beslutade regeringen på Gunilla Carlssons förslag att ändå lägga ned SADEV.

Hon erkände utan omsvep att det inte var i enlighet med riksdagsbeslutet och konstaterade helt korrekt: -Det får ni kritisera mig för.

Sedan var det hon själv som på en öppen fråga om när det kan finnas nya utvärderingsrapporter att ta del av svarade: -Vid halvårsskiftet.

Den överambitiösa tidtabellen var alltså hennes egen. För bråttom, det hade hon definitivt när hon lade ned SADEV innan den nya utvärderingsfunktionen kommit igång. Det var just en sådan överlappning som var poängen med riksdagens beslut.

Gunilla Carlsson menar att det skulle ha varit bortkastade pengar att driva SADEV ett år till med personalens vetskap om en kommande nedläggning. Jag har högre tankar både om statsanställdas arbetsmoral och professionalism än så.

Lämna en kommentar